zondag 15 november 2009

opa's schuiftrompet


'Oma, mag ik weer even spelen, op opa's trombone?' Stilletjes knikt ze van ja, met zo'n glimlachje, lief en een beetje triest. Opgetogen ren ik de trap op, puf een tel uit op de overloop en neem dan de zoldertrap. Helemaal boven wacht hij, in zijn koffer, de trombone. Opa's schuiftrompet, zoals oma hem noemt. Snel haal ik hem tevoorschijn, voel hoe koud hij is geworden, hier, waar het altijd donker is.
Het goudgeel is inmiddels dof uitgeslagen, maar dat weerhoudt me niet het mondstuk aan mijn mond te zetten. Ik weet precies hoe het moet, opa heeft het mij geleerd. 'Pfoehpfuhpuh', klinkt het heel even maar dan gaat het weer als vanzelf. Vanuit mijn buik duw ik de lucht door de toeter en speel. Uit mijn hoofd. De liedjes die opa mij leerde. Beneden hoor ik de fluitketel. Oma zet thee. Straks zal ze me roepen.

9 opmerkingen:

  1. wij hadden vroeger 'n collega,
    uit Weesp,
    die speelde in 'n dweilorkest
    (vaak bij 'Ome Ko' in Muiden)
    Hij speelde ventiel-trombone.

    Ook bij ons in de (gelegenheids)band
    (met toen o.a. Yvonne Keeley)
    en kon geen noot lezen,
    maar speelde alles in bef
    ,aldus de beste man...

    maar je kon wel met 'm lachen =)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke herinneringen Ilse! Dus dat muzikale heb je van je Opa..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @@ Zo Anders, wat een prachtige herinneringen... dat moet een prachtvent geweest zijn, een toeteraar naar mijn hart, in elk geval, lekker geen noten lezen maar gewoon: muziek maken!
    Lieve Henry, ik ben het niet, het is Kaatootje, maar er zit natuurlijk wel veel van mezelf in... X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Katoo, long time no see
    Er is mail voor u op het 'informatie' adres.
    Wist geen andere weg zo gauw.
    Fopje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja k, maar Kaatoo is toch Ilse? Of is het allemaal fictie, nee toch? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. And so I find you!
    Kaatootje is als een kadootje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. lekker en ook herfstig. Thee muziek en koekjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi hoe donker en koud bij elkaar horen hè?
    Fijn stukje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @@@ Henry, mijn logjes zijn fictie met altijd wel iets van mezelf erin.
    Leuk, Al, dat je langs kwam en mooi te weten dat jij ook weer schrijft. Waar het bloed kruipt....
    Jowi, daar houden wij van he, knus, thee, muziek..
    Ja, dat lees je goed, mooi beschreven, Emma, donker en koud dat tot leven gewekt wordt...

    BeantwoordenVerwijderen